FIKIR-FIKIR TAPI ...

apa nak jak di pikey oleh kerak tok kah?
ngkalinya mikir bilakah ku tok nak jadi urang ..

sori la kalo tak paham bahasa di atas..monyet tu tengah pikir bila dia nak transform jadi orang kot..

anyway bukan nak cerita pasal monyet tu..meh sini kita ..kita sesama share apa yang selalu kita fikir hari-hari tapi sampai hari ni benda  yang kita fikir tu tak ada lagi, tak muncul lagi,..camno??

biasalah manusia..tak sah la kalo bukan namanya manusia tak berfikir..tapi payah juga agaknya andai kata kita ni asik je berfikir 24 jam benda yang sama..ulang-ulang tayangan..bak kata orang Sarawak, 'pengitok'..

ada juga jenis manusia yang nak makan pun dia kene fikir 10juta kali, nak pegi makan kat mana pon 2 jam berfikir..betol tak??..hehe

adakah antara list-list tersebut dalam fikiran kamu?..just sharing eh tiada kaitan dengan saya pon.

1. bila la aku nak jadi kaya ???ada duit juta -juta dalam bank, nak ada rumah cantik, keta 4 5 bijik
- haih..camna la nak kaya kalau asik je fikir-fikir tapi takda usaha pon..

2. bila la aku nak dapat kerja yang aku suka, gaji besar, kerja pon senang?..
- haihh haihh..payahla camtu oii..bukan semua orang LUCKY..dapat apa yang dicita-cita..tapi tak mustahil juga kita akan dapat..so apa lagi dari asik duduk fikir bila nak dapat kerja..start la tulis resume ..kalau payah sangat bukak la kompeni sendiri ehek..

3. bila la badan aku nak jadi slim nih macam badan model iklan tummy trim tuh??..
-haihh camno la nak kurus ..tapi mulut asik je kunyap-kunyap makanan, pantang nengok makanan haaa ngap-ngap je kerjanya..lain la kes dengan orang yang sudah usaha macam-macam tapi badannya macam tu jugakkk..maybe sumthing wrong sumwhere kot..

4. ada gak yang fikir camni..bila la nak jadi cantik macam miss world..huhu..pipi licin cam tauhu, rambut tebal cam misai Datuk K uhukk, badan slim slender cam tepon LG choc..eheh..?
-dreamm on je la nak jadi secantik itu..unless buat plastik surgeri..dulu tak secantik mana terus jadi cantik macam DAWN YANG..ohoho..bersyukur la dengan paras rupa yang ada yea..nak cantik tak semestinya kena tukar segala muka..kalau kamu bijak mengurus diri dan penampilan,pastinya nampak cantik dan kacak..

5. yang bujang pulak slalu akan fikir ..bila la pulak aku nak ada boyfriend,ada gurlfren ni?..bla bla bla..bila la turn aku pulak nak naik pelamin nih?
-hamboii..yang tu terserah la kepada jodoh dan takdir..takleh nak cakap ape pasal bila nak kahwin ke, mati ke cerai ke..semua kerja Tuhan ..tapi kalau masih lagi sorang-sorang takda pasangan tu pesalahnya mencari..jangan la kamu duduk diam je menyorok menunggu prince charming or princess nak datang..bak kata pepatah BAGAI MENUNGGU BULAN JATUH KE RIBA..sampai bila-bila pon tak jatuh tu..

6. yang dah kahwin pulak akan fikir ..bila la nak ada anak? bila la nak tambah anak? jangan yang lelakinya fikir bila la nak ada bini lagi satu udah le..

7. kalau yang student pulak..mesti ada yang fikir bila la aku nak jadi sepandai dia tu dia ni..bila la nak dapat nombor satu dalam kelas, bila la nak dapat CGPA 4 flattt bagai...
-aihh aihhh..dah gik mikir camya..udah udah la fikir macam tu..dari asik je fikir macam tu siang malam ,apa kata mulakan usaha anda untuk mencapai kearah itu..kalau orang lain boleh buat ..kenapa tidak kamu? betol tak??

8. kalau yang sakit pulak akan fikir macam ni..bila la aku nak sihat macam orang lain?
- sakit adalah ujian dan dugaan dari Tuhan, bersabar banyak-banyak ..jangan fikir sangat bila nak sihat, kenapa aku kene sakit? , kenapa tidak orang lain?..andai kata banyak sangat berfikir akan buat stress..ingat..situasi stress tak elok untuk orang sakit..lagi menambahkan sakit yang ditanggung adala..fikir positif dan berdoa sentiasa kepadaNYa..usaha dan tawakkal..itu adalah yang lebih baik..betol tak monyett diatas????????haa monyet tu pon tau BETOLLLL!!!!..

9. yang frust nonggeng, putus cinta, putus kasih ke, apa-apalah dalam relationship yang tak berjaya tuh..mesti ada yang berfikir.." why this thing happened to me? why???..bila la aku nak bahagia macam kawan aku? kenapa dia buang aku..kenapa itu ini..bla bla bla.."..
-kalau bolehkan...kan kan mesti boleh laaa..kuatkan semangat dulu..dalam masa-masa kritikal pasti akan ada kemarahan, kebencian , salah menyalah, lurah dendam semua..TAPI..kalau kita fikir-fikir balik sebagai seorang yang waras, semua yang berlaku itu sudah ketentuan,bak kata orang ..ada hikmah disebalik semua berlaku..walau macam mana sekalipun kita kawal kalau sudah ditentukan akan terjadi ,memang pasti akan terjadi juga..so..JANGAN MENYALAHKAN DIRI, BELAJAR MEMAAFKAN DIRI KITA DAN ORANG, YANG  PASTI KITA MEMANG TAK AKAN DAPAT MELUPA APA YANG TELAH BERLAKU TAPI CUBA BELAJAR UNTUK MELEPASKAN ..LEPASKAN LAH PERKARA YANG BOLEH MEMBUAT KAMU TIDAK GEMBIRA..maybe kamu akan lebih bahagia ...eeheheh..ada bunyi cam kaunselor tak??

10. just nak pesan..fikir happy happy happy selalu okay..smileeee always..insyaallah ..bad things will turn to be good things..ehekkk..


11 comments:

Vivian said...
March 17, 2010 at 12:35 PM

1. ada juak pikir bila mok kaya tok..10 thn gik ka...?

2. tok nang..kdg2 dah sik terpikir gik..bila dpt kerja rm5k sebulan?

3. bukan fikir nak slim..tp pikir mok gemok dan chubby..

4. bila mok jd megan fox? fuhhhh!

last skali ...9 : psst..kalah mek mizara....boleh ganti mek kerja tok..hahahah

mizara said...
March 17, 2010 at 12:46 PM

BS- hahhaa...aihh jadi kaunselor x bertauliah boleh kamek..yalah tek takat dlm blog tok jak ..

Elya Roza said...
March 17, 2010 at 2:30 PM

bilaa laaaa nk dpt bonus dr company???duk janji2 tapi tak bg2 lagi...hu3

flo... said...
March 17, 2010 at 2:34 PM

bila la mek mok dpt keja gaji ribu raban tok..huhuhuhu....ehehehe...ari2 mek pikir koh...hahahaha/...

Felicia F. Ramzi said...
March 17, 2010 at 3:44 PM

kmk maok jadi successful. and i definitely will work hard for that.. :) amin!

TK said...
March 17, 2010 at 3:48 PM

U r right..pikir bende2 happy je.Think positively! Then u will be happy..x serabut serabai.

mizara said...
March 17, 2010 at 4:13 PM

ELYA ELMO- haaa...saba eh saba..nanti adalah tu :)

FLO-bila oo..mek pun sik tauk bila mek nak dpt sebanyak ya..hehe..

FELICIA- eheh..gud luck..moga berjaya usaha kitak!..

TK- yup betoll..jgn pk byk byk sgt nanti cepat nampak tua gak kan? hee

Vivian said...
March 17, 2010 at 5:01 PM

asal pandey kaka jak..hahahaha

Faizal n Fashitah said...
March 17, 2010 at 5:01 PM

Bila laa nak dapat balit kch ngagak bini tok.. dah la cuti lom aprup gik tok uhukk.. sedeh.. sedehh... :(

Amirah Rashid said...
March 18, 2010 at 2:29 AM

kalau ade byk duit, nk buat umrah n haji dulu :)

kahwin? hehe. kalau ada jodoh xD

tujuhhariseminggu said...
March 18, 2010 at 10:36 PM

eh, kalo nak g bedah plastik, nak join... org kata kalo beli dua pakej, dapat satu pakej free... hiks... :))

Related Posts with Thumbnails

Back to Home Back to Top IN THE NAME OF BEAUTY. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.