SIMPLE MENU


Semalam saya dan adik saya yang datang dr Kuching just duduk kat rumah saja.Well masa untuk berehat dari jalan-jalan since dah penat jugak la round KL bawak dorang pi shopping here and there. Jadi semalam duduk di rumah jela merehatkan diri. Since ada lagi stok bahan mentah dalam peti sejuk saya just masak menu yg very the simple ,malas nak masak benda yang remeh temeh. 3 menu ni boleh siap dalm masa 30 minits .Senang gilak dan cepat. Antara menu nya adalah : SAYUR TUMIS KACANG BUNCIS ,IKAN KEMBUNG MASAK SOS DAN SOTONG HITAM LADA HITAM. Resipi ni bukan cedok dari mana-mana .Resipi ikut citarasa sendiri aje. Resipi nya macam ini ya..:


SAYUR TUMIS KACANG BUNCIS
Bahan-bahan:
Kacang buncis-potong
Carrot/ Lobak merah-potong
Sedikit ikan bilis
Bawang merah( lebih kurang 2-3 bijik)-hiris
Bawang putih ( 1 -2 bijik)-hiris
Bawang besar (optional- if suka letak la)-hiris
Minyak masak (2-3 sudu)
Garam
Kiub ayam- skit (optional)


Cara menyedia:
Masukkan minyak . Bila dan agak panas skit masukkan ikan bilis. Goreng sekejap sampei nampak garing skit .Then masukkan bawang merah,putih and bawang besar. Bila dah naik bau, then masukkan sayo kacang buncis dan carrot. Masak sehingga masak tapi jangan sampai layu. Agak-agakla.Last masuk garam secukup rasa.Kalau nak rasa berbeza skitg leh masuk sikit kiub pati ayam .


IKAN KEMBUNG MASAK SOS
Bahan-bahan:
5-4 ekor ikan kembung- disiang (digoreng dgm kunyit dan skit garam)
3-4bijik bawang merah-ditumbuk
2 bijik bawang putih-ditumbuk
sikit cili kisar
3-4 sudu sos cili -saya guna maggie
skit gula
skit garam
minyak tok tumis


Cara menyedia:
Goreng ikan dulu. Ketepikan sebentar. Untuk sediakan sos , tumiskan bawang merah,bawang putih dan cili kisar yang telah ditumbuk .Tumis sampai naik bau then masukkan sos cili maggie . Tumis sampai naik minyak.Masukkan sedikt gula dan garam . Setelah sos dah masak then masukkan ikan yang telah digorengkan tadi dalam sos tersebut. Then siap leh makan!!


SOTONG HITAM LADA HITAM
Bahan-bahan: 
Sotong- dibersih 
Bawang merah (2-3 bijik ditumbuk)
Bawang putih (1-2 bijik- tumbuk jugak)
Bawang besar ( 1 bijik - hiris)
1-2 sudu kicap pekat
1 sudu kicap masin
1-2 sudu sos lada hitam ( kalau takda boleh guna serbuk lada hitam aje)
sedikit garam
minyak tok tumis


Cara masak:
Panaskan minyak . Then tumiskan bawang merah dan bawang putih sampai naik bau. Then masukkan sotong. Tumis sebentar . Pastu masukkan kicap pekat , kicap masin dan sos lada hitam . Tumis sehingga sebati . Then masukkan bawang besar . Masukkan garam. Tumis sehingga masak.Then boleh hidang.







0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Back to Home Back to Top IN THE NAME OF BEAUTY. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.