CERITA EPIK MITOS DAN CERITA SEJARAH DI BUMI KENYALANG.

Sejak dari zaman kanak-kanak kita telah mendengar banyak cerita-cerita epik atau dongeng daripada ibubapa,rakan-rakan mahupun guru di sekolah. Begitu juga dengan cerita-cerita sejarah yang adakalanya kita sendiri pun pernah belajar di sekolah.Namun subjek Sejarah adalah antara kurang digemari oleh saya, sebabnya cara penyampaian guru mengajar subjek itu amat membusankan saya. Mana tak busan, takat salin nota, dengar cikgu bercakap bla bla bla..pastinya fikiran saya ketika itu sudah menerawang kemana-mana...Patutnya subjek sejarah perlu diajar dengan cara yang kreatif dan menarik so that takda la student boleh tidur dalam kelas dan hilang minat. 

Most of us kurang gemar dengan cerita epik dan sejarah. Tidak keterlaluan jika saya katakan ramai juga diantara kita yang kurang tahu tentang cerita-cerita epik dan sejarah negeri masing-masing. Begitu juga dengan saya. Namun masih tidak terlambat lagi untuk kita mengetahui dan mempelajari. Skema sik ayat-ayat saya ?? Macam ayat dalam buku aihh aihh..

Apa yang saya nak share kat sini ialah tentang sedikit sebanyak ceritera epik dan sejarah yang berlaku di Sarawak. Kalau kamu sudah tahu dengan info-info ini baguslah, kalau tidak..silalah terus membaca , kalau ada yang saya tidak masukkan disini tapi kamu tahu , silalah kongsi2 yea..aihh ingga nyawa ku maca ayat ku pun..

Ok, lets begin with....
mitos..
 ..BUJANG SENANG...
-korang kenal buaya bernama si BUJANG SENANG nih?..
sekarang ni pak bujang dah mati kene tembak,tengkoraknya ada di  Muzium Sarawak.Dulu masa hidup,dia tinggal kat Sungai Batang Lupar, Sri Aman Sarawak..ikut citer pak bujang ni adalah jelmaan seorang pahlawan IBAN yang bernama SIMALUNGUN. Dia telah dibunuh dan disumpah menjadi buaya...lalu dia pun kemudiannya bersumpah akan membunuh semua keturunan yang telah membunuhnya..haa sapa-sapa yang mati kene terkam buaya tu agaknya keturunan yang bunuh dia kot....maybe..or maybe not..

GUNUNG SANTUBONG
-asal terjadinya Gunung Santubong ini akibat dari pergaduhan dua anak dewa kayangan yang cantik iaitu PUTERI SANTUBONG dan PUTERI SEJINJANG. Dua awek ni bergaduh sebab berebut mamat macho yang hensem dan gagah iaitu PUTERA SERAPI. Hari -hari dorang ni gaduh sebab taknak mengalah..sorang kata .."aku lagi cantik"..sorang lagi kata "aku lagi jelita"..di sebabkan geram sangat haaa...tershow off la semua martial artss yang ada., SEJINJANG dengan geram lalu menghayun aluk ke muka SANTUBONG ..terus senget muka..dan dengan gagahnya SANTUBONG terus mencapai belida lalu ditikamnya ke kepala SEJINJANG. Last-last akibat sumpahan dua awek ni telah bertukar...SEJINJANG transform jadi PULAU KERA..dan SANTUBONG pulak jadi GUNUNG ..sebab itulah nama gunung tu GUNUNG SANTUBONG....
apa pulak jadi dengan mamat macho tadi??..sebabkan dia begitu frust nonggeng dengan hal berdarah itu..dia pon telah menghilangkan diri ke gunung..iaitu GUNUNG SERAPI...ada paham??..

ALLAHYARHAM ROSLI DHOBI
-ni dah masuk citer sejarah..tulung jangan busan eh..haha
tingkatan brapa ada blaja pasal ni eh? lupakk..
ROSLI DHOBI ni seorang hero pejuang kemerdekaan negeri Sarawak daripada penjajah BRITISH. Beliau dengan beraninya telah menikam GABENOR BRITISH SARAWAK iaitu SIR DUNCAN STEWART dengan pisau beracun di Sibu masa tu. Dia ditangkap dan telah dipaksa mengaku bersalah , kalau tak ngaku mak beliau akan ditembak. Selepas di penjara di Kuching akhirnya beliau telah dihukum gantung bersama dengan 3 lagi rakan seperjuangannya. They were so brave..BRAVE HEART!!

cukup la takat ni dulu..lain-lain sambung esok lusa la..

-all pics fm google-

12 comments:

Faizal n Fashitah said...
March 16, 2010 at 1:00 AM

Mek kompius kejap. Ermm kenak nama Rosli Dhobi alu betuka jadi Rosli Dhoni? Ada masok lam sejarah juak ka penukaran nama ya? kompius mek eh.. :|

Amirah Rashid said...
March 16, 2010 at 2:04 AM

masa sekolah rendah dulu aa berlakon cite puteri santubong tu.
best2
hee
yeah xbrp suka sejarah :P
andd, suka tgk warkah terakhir, bout rosli dhobi. tp dh habis dh :)

ღ❤❣::A.J.M::❣❤ღ said...
March 16, 2010 at 3:24 AM

Mizara, as far as i know n i have read... Bukan Gunung Serapi... Tp Gunung Murud... Ada buku nya d DBP... try research... dolok mek ada buku ya... tp xtauk da siney...

Vivian said...
March 16, 2010 at 8:15 AM

kami faham cekgu!!

nice..hehe

mizara said...
March 16, 2010 at 8:29 AM

F&F- yohhh menar juak eh..typing error ya koh..nasib bait mata kitak elert..nampaknya nang kitak baca sigek2 nak ditulis dlm blog ..makseh eh..

Amirah- warkah terakhir tu i x bace lagi ..hehe

Embun Malam-oo yakah? mek kelak mek carik buku ya ...sebab nak dibaca mek dr tenet almost info madah gunung serapi..

BS-hehe..bagus anak murid saya ini..:)

Elya Roza said...
March 16, 2010 at 11:53 AM

sis....nk lagiiii!!!
cari lagi citer2 menarik sis.....i sukaa dgr cerita2 dulu2 ni..hua3

tujuhhariseminggu said...
March 16, 2010 at 1:40 PM

tetiba teringat temenggong jugah anak barieng... :p

TK said...
March 16, 2010 at 3:16 PM

Very interesting..u bole jadi cikgu sejarah! Mesti budak2 tak ngantuk dgr cerita u. I pnah terpaksa ajar sejarah wpun bukan cikgu sejarah. One day, my student told me u r the best sejarah teacher we've ever had! I rasa nak pengsan dgr! BTW, sian Rosli Dhobi tu..hensem apa dia!

he11me said...
March 16, 2010 at 5:44 PM

if i not mistaken..that tengkorak ada kat Jong crocodile farm bukan kat muzium swak...

udah 2 tau 3 kali mek pi sana..mmg kat sana..

dorang ada jual daging buaya...

f.i.e.z.a said...
March 16, 2010 at 10:48 PM

mek suka sejarah sbb mek suka subjek baca2.
besar juak boyak ya oo baruk kalak mek ndiat tulang nya heh

Hajib said...
March 22, 2010 at 7:39 PM

camya duhal kisah puteri santubong oow.. baruk saya taukk... berebut laki duhal... sik malu.. hehehe

Ali Bricks said...
November 25, 2019 at 3:50 AM

Mena x cta puteri santubong ya..gik kcik dlok suka dgr cta ya..😅😅

Related Posts with Thumbnails

Back to Home Back to Top IN THE NAME OF BEAUTY. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.