LAHANAT betol anak ni !!




Tetiba plak EMOSI SEDIH baca kisah ANAK BUANG BAPAK TEPI JALAN !!
Apa nak jadi dengan dunia sekarang ek..bukan satu dua kes camni melambak sebenarnya..
Sanggup ke kamu nak buang EMAK atau BAPAK kamu kat tepi jalan macam ni ? Jawab la sendiri ..
Kalau ada ketegaran dihati kamu nak buat perkara macam ni cuba kamu ingat balik macam mana dorang jaga kamu masa kecik-kecik dulu..masa telapak kaki kamu masih merah lagi ..masa kamu berak kencing sape yang basuh???!!!!..MAK BAPAK jugak yang sanggup buat semua tuh..betol tak??
Time-time kamu takde duit nak belanja , nak beli jajan ke , kotak tora ke, mintak kat sape kalo bukan MAK BAPAK kamu. Time-time kamu sakit, demam, sape yang jaga kamu? bawak pergi klinik spital semua ..ingat senang ke nak jaga orang sakit demam lagi-lagi masa kamu kecik ..kompom ade yang kuat merengek menangis ..sape lagi yang sanggup layan kamu masa tuh kalo bukan MAK BAPAK kamu..haihhhhh..donia donia..mintak-mintak la anak-anak kita tak jadi LAHANAT macam ni..nauzubillah ..
Kamu bacala kisah ni ..saja nak letak sini untuk share dan untuk peringatan diri sendiri gak ...
*****

KANGAR: Seorang bapa yang baru selesai menjalani pembedahan jantung terkejut apabila dengan tidak semena-mena dibuang anak sendiri yang sengaja meninggalkannya bersama bungkusan pakaian di tepi jalan raya berhadapan Sekolah Kebangsaan (SK) Datuk Wan Ahmad, di sini.
Kejadian memilukan itu berlaku petang 7 Januari lalu sejurus Abdul Rahman Talib, 57, yang baru dibenarkan keluar dari Hospital Pulau Pinang (HPP) selepas menjalani pembedahan jantung, menjejakkan kaki di rumah anak lelakinya di sebuah taman perumahan dekat sini.

Anak lelakinya yang berusia 30 tahun bertindak demikian selepas mendapat tekanan daripada isterinya yang enggan menerima semula kehadiran bapa mentuanya dengan memberi pelbagai alasan tidak munasabah.

“Saya hanya minta dia hantar ke pekan Kangar walaupun menyedari tiada arah dituju sebelum dia meninggalkan saya di tepi jalan raya berhampiran sekolah itu,” kata Abdul Rahman ketika ditemui di sini, semalam.

Menurutnya, ketika itu, dia hilang arah dan merayau-rayau di sekitar kawasan sekolah sebelum mengambil keputusan tidur di pondok bas berhampiran pada malam berkenaan.

Abdul Rahman berkata, keesokannya, anaknya datang menemuinya yang disangka menyangka mahu menjemputnya semula selepas menyesal dengan perbuatan berkenaan.

Bagaimanapun, katanya, andaian itu meleset sama sekali kerana anaknya cuma datang untuk menghantar basikal miliknya bagi memudahkannya bergerak.

Menitis air mata saya ketika melangkah kaki keluar dari kenderaan milik anak saya kerana tak menjangka dia tergamak melakukan perbuatan ini selepas saya memelihara dan menjaganya bagaikan menatang minyak yang penuh,” katanya.

Menurutnya, pada hari kedua selepas dibuang anaknya, dia bernasib baik apabila bertemu seorang kenalan di belakang sekolah terbabit yang bermurah hati mempelawa bermalam di rumahnya.

Katanya, sejak tiga malam lalu, dia bertuah dapat menumpang berteduh di rumah berkenaan, tetapi tidak tahu berapa lama kenalannya itu mampu menumpangkan di rumahnya.

Mengulas kejadian itu, Abdul Rahman, bekas nelayan dari Kampung Belat Batu, Kuala Perlis berkata, dia sebelum ini menetap seorang diri di Pulau Langkawi selepas berpisah dengan bekas isterinya, Halijah Othman, iaitu ibu kepada anak lelakinya itu.

“Saya bekerja sebagai pembantu kedai makan di pekan Pokok Asam, Langkawi selama lima tahun, tapi anak saya ini minta saya pulang ke rumah menetap dan bekerja bersamanya.

“Lagipun, rumah berkenaan dibeli menerusi duit pampasan rumah yang dibina hasil titik peluh saya sendiri ketika menjadi nelayan satu ketika dulu. Rumah lama kami diambil kerajaan bagi pembinaan landasan kereta api,” katanya.

Abdul Rahman berkata, sebelum ini dia menerima bantuan bulanan RM300 daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Langkawi, tetapi bantuan terbabit dihentikan selepas dia mengambil keputusan pulang dan menetap bersama anaknya sejak sebulan lalu.

Katanya, selepas menetap di situ, anak dan menantunya mula menunjukkan sikap dingin, malah dia terpaksa pergi seorang diri ke HPP untuk menjalani pembedahan jantung selepas pengsan di stesen bas di sini.

“Ketika bertarung dengan maut di HPP selama empat hari, anak dan menantu langsung tak menjenguk dan saya beranggapan mereka mungkin sibuk dengan perniagaan makanan yang diusahakan sejak beberapa tahun lalu.

“Saya terkejut dan hampir tak percaya apabila anak saya itu minta saya keluar apabila pulang ke rumahnya,” katanya.

Abdul Rahman mempunyai seorang lagi anak perempuan yang sudah berkahwin dan kini menetap di Langkawi.

Difahamkan, kakitangan JKM Perlis datang mengambil warga emas itu di pondok bas berkenaan kira-kira jam 7 malam tadi dan dibawa Rumah Kebajikan Batu Bertangkup di Beseri dekat sini.



Amacam ? Lahanat ke tak lahanat manusia macam ni ?Bak kata Nabil ..LU PIKIR LA SENDIRI !!!!
p/s: saya suka dengar lagu sudirman "AYAH DAN IBU "


*******



Image source: www.flickr.com

3 comments:

Amirah Rashid said...
January 18, 2010 at 12:57 AM

mmg KEJAM GILA org tu.
dye xsedar ke,
klau bukan ayah dye,
dye xkn ade dkt dunia ni
xkn besar pandai mcm skrg
haih
dunia akhir zaman mmg mcm ni --"

mizara said...
January 19, 2010 at 12:54 AM

amirah- a ah mmg kejamkan..ntah pape je pangai org mcm ni..kalo mak ayah menyusah die skali pon..takkan la sampai nak buang ayah mcm tuh..ish ish ish...

tuan tanah said...
June 9, 2010 at 11:06 PM

nnt dorg dah tua..anak dorg plak buat kat dorg..moge kite dijauhkan ah bende ala-ala lahanat nih..

p/s:sy mmg suke lagu-lagu Allahyarham Sudirman

Related Posts with Thumbnails

Back to Home Back to Top IN THE NAME OF BEAUTY. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.